در اینجا چند نمونه از شرکتهایی که با موفقیت با استفاده از هدایای تبلیغاتی، توانستهاند پیام خود را به مخاطبان هدف برسانند مثال میزنیم:
مثال ۱:
مخاطب هدف: فروشگاهها و نمایندگیهای فروش خودرو
پیام: لنر میخواست شانس مخاطبان هدف خود را برای خرید یک کیت لولا افزایش دهد، بنابراین او به آنها نشان داد چطور میتوان کیتهای لولایی را که برای وانتهای GM طراحی شدهان را نصب کرد.
محصول تبلیغاتی: یک ویدیو آموزشی کم هزینه در مورد چگونگی استفاده از کیتهای لولا که بر روی یک سیدی کوچک رایت شده بود و لنر آنها را در نمایشگاه تجاری به افرادی که از غرفه او دیدن میکردند میداد.
نتیجه: حدود ۵۰٪ از فروش آنلاین Total Automotive در چند ماه بعد از نمایشگاه تجاری، از همین سیدی کوچک ناشی شد.
مثال ۲:
مخاطب هدف: وکلائی که برای شرکتهای آمریکایی در کشورهای خارجی پروندههای ثبت اختراع ثبت میکنند
پیام: یک شرکت حقوقی متخصص در علامت تجاری و حق ثبت اختراعات، میخواست در موردی میزان پساندازی که افراد میتوانستند در حین تکمیل فرایند ثبت اختراع خود داشته باشند به آنها اطلاع دهد. این شرکت میتوانست به طور متوسط در حدود ۱۰۰۰۰۰ دلار در سال در هزینههای ثبت اختراعات مشتریها صرفهجویی کند.
محصولات تبلیغاتی: یک ۱۰۰ دلاری جعلی به شکل یک مرد. روی این مرد ۱۰۰ دلاری یک زیپ بود که با باز کردن آن، یک بیزینس کارت داخل آن بود که شماره تلفن، نام نماینده و آدرس وبسایت این شرکت بر رویش چاپ شده بود.
وقتی گیرندهها به این آدرس وبسایت می رفتند، یک ماشین حساب آنلاین به آنها نشان میداد که با استفاده از خدمات آنها می توانند چقدر از هزینههایشان بزنند.
نتیجه: حدود ۱۱٪ از گیرندهها با شماره تلفن روی کارت تماس گرفته یا به وبسایت مراجعه کردند.
مرحله ۴: با تستهای کوچک شروع کنید
لنر میگوید بهترین مشاوره ای که او میتواند به دیگر بازاریابان بدهد این است که قدمهای کوچک برداند و آن را امتحان کنند و ببینند چه نتیجهای می دهد. سپس وقتی نتیجه آن چیزی بود که می خواستند، در مقیاس بزرگتر کار کنند.
مرحله ۵: سنجش موفقیت
یک فرم ثبت نام آنلاین درست کنید که بازدیدکنندگان وبسایتتان برای دریافت خبرنامه یا اطلاعات مربوط به محصولات خاص آن را تکمیل کنند. لنر با استفاده از این روش مشخص کردن که چه میزان از مشتریها به واسطهی همان سیدی کوچک آموزشی به فکر خرید از شرکت او افتادهاند.
بخش «چطور با شرکت Total Automotive آشنا شدید؟» یک بخش الزامی در فرم ثبت نام وبسایت این شرکت است. افراد میتوانند از میان جوابهای مشخص شده انتخاب کنند یا در صورتی که نحوه آشنایی آنها با این شرکت در میان جوابهای از پیش تعیین شده نباشد میتوانند گزینه «دیگر» را انتخاب کنند و توضیح بدهند از چه طریقی با این شرکت آشنا شدهاند.
یک آدرس ایمیل منحصر به این افراد درست کنید. این روشها میزان پاسخ افراد به راهبرد شما را میسنجند.
نمونههایی از کمپینهای موفقیتآمیز محصولات تبلیغاتی
این کمپینهای موفقیتآمیز، برندگان جایزه بینالمللی محصولات تبلیغاتی پیرامید در سال ۲۰۰۸ هستند:
مثال B-to-B
هدف: 3M خواستار افزایش فروش دستگاههای تنفسی و ایجاد آگاهی از برند در مورد خط کامل محصولات تنفسی یکبار مصرف خود بود.
مخاطب هدف: ۸۰۰ توزیعکننده که برخی از (نه همهی) محصولات تنفسی 3M را میفروختند.
استراتژی: یک کمپین پستی هشت قسمتی که حدود ۱۷ ماه طول کشید. همراه با هر نامه یک دستگاه تنفسی نمونه و یک محصول تبلیغاتی مرتبط بود. برای مثال، یک قلک که روی آن نوشته شده بود: «ما میخواهیم شما نفس بکشید، نه اینکه نفستان بند بیاید».
هدایای تبلیغاتی ارزان : یک جاکلیدی، یک جفت عینک آفتابی Elvis و یک کلاه گلدوزی شده، همراه با دستگاه تنفسی نمونه. هر محصول هم پیام منحصر به فرد و مرتبط با آن محصول را داشت.
نتیجه: افزایش ۲۰٪ فروش کل خط تولید دستگاه تنفسی 3M پس از راهاندازی کمپین تبلیغاتی.
مثال B-to-C
هدف: شرکت آربی (ARBY) میخواست مشتریهای خود را دوباره برگرداند
مخاطب هدف: مشتریهای فعلی
استراتژی: این شرکت یک برنامه کوپن مشتریهای وفادار درست کرد و مشتریها با ثبت نام، یک جاکلیدی میگرفتند که روی آن یک بارکد قرار داشت. کسی که از این بارکد استفاده میکردند می توانستندتخفیف بگیرند. بر روی هر بارکد هم این پیام شرکت نوشته شده بود: «من به آربی فکر میکنم».
محصول تبلیغاتی: کارت تخفیف به شکل جاکلیدی
هدایای تبلیغاتی مردم را تشویق و ترغیب به انجام عمل میکنند.انگیزه مناسب آنها را تشویق میکند که با نماینده فروش ملاقات کنند، یک محصول جدید را امتحان کنند یا در نمایشگاه محصولات یا خدمات شما شرکت کنند.
ما با چند کارشناس در این باره صحبت کردیم که چطور با انتخاب محصولات تبلیغاتی مناسب برای انتقال پیامشان، توانستند میزان فروش و تعامل مشتریها با محصولات و خدماتشان را افزایش دهند. نتیجه صحبت ما با آنها یک فرایند پنج مرحلهای است که با دنبال کردن آنها میتوانید یک کمپین تبلیغاتی موثر ایجاد کنید و به دنبال آن به موفقیت برسید.
برندهای بزرگ، هدایای تبلیغاتی را بخش مهمی از ترکیب بازاریابی خود میدانند، حتی زمانی که بودجهشان کم است. درواقع شرکتها بخش بزرگی از بودجه سالانهی خود را به هدایای تبیلغاتی اختصاص میدهند.
به گفتهی بث آن کیلبرگ والش (Beth Ann Kilberg-Walsh) مدیر ارتباطات بازاریابی در شرکت زیراکس، نقش هدایای تبلیغاتی به خصوص در دوران سخت اقتصادی اهمیت دارد، زیرا در این زمانیاست که شرکتها به تعامل مردم بیشتر از هر وقت دیگری نیاز دارند. کیلبرگ والش میگوید: «کسبوکار امروز بسیار جدی شده است. شما باید به نوعی سرگرمی ایجاد کنید؛ کمی تحسین، تا شخص را به عمل وا دارید. همه دوست دارند یک چیزی برنده شوند؛ همه دوست دارند یک چیزی بدست آورند».
بازاریابان باید در مورد چگونگی راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی همراه با هدایای تبلیغاتی راهبردیتر عمل کنند. آنها باید حواسشان به هزینهها، مخاطبین هدف و چگونگی به حداکثر رساندن بازگشن سرمایه (ROI) باشد.
فرایند ۵ مرحلهای کمپینهای تبلیغاتی:
مرحله ۱: تعریف هدف
اگر هدف افزایش فروش تا ۲۰٪ است، آن را روشن و واضح مشخص کنید تا بتوانید بعدا میزان موفقیت خود را اندازهگیری کنید.
همچنین تصمیم بگیرید که آیا هدف، برندمحور است یا استراتژیک، تا با اطمینان که محصول تبلیغاتی مناسب را برای این کمپین انتخاب کنید.
مرحله ۲: تعریف بودجه
اگر هدف این است که میزان مشخصی درآمد برای کسب و کار خود را کسب کنید، بیشتر از این میزان را صرف تبلیغات در کمپین تبلیغاتی خود نکنید. سعی کنید بازگشت سرمایه را حداقل دو برابر کنید.
مرحله ۳: متغیرها را در نظر بگیرید
هنگام انتخاب مناسبترین هدایای تبلیغاتی ارزان برای مخاطبین هدف، این متغیرها را در نظر بگیرید:
-> متغیر شماره ۱: مخاطب هدف
هدایای تبلیغاتی باید برای مخاطبان هدف معنادار باشد.
هنگامی که جمعیتشناسی مخاطب هدف را تعیین کردید، از خود بپرسید: آنها چطور وقت خود را صرف میکنند؟ آنها کجا کار میکنند: پشت میز، در حال حرکت یا هر دو؟ چه چیزی میتواند برای آنها مفید و کاربردی باشد؟ در گذشته چه چیزی در رسیدن به آنها نتیجه داده است؟
در زیر نام چند هدایای تبلیغاتی مناسب آورده شده است:
- مگنت: کاربردی، همه کاره و دسترسی راحت هنگام نیاز.
ران لنر (Ron Lehner)، رئیس شرکت Total Automotive، یک شرکت عمده قطعات خودرو، میگوید: «مگنتها کوچک و سبک هستند و راحت میتوان در نمایشگاههای تجاری آنها را از این سو به آن سو برد. وقتی شرکتکنندهها از نمایشگاه برگردند، این مگنتها را روی فضایی که جلوی چشمشان است میچسبانند، و شش ماه بعد، وقتی آن را ببینند، دوباره به یاد شرکت ما میافتند».
- کیف: به ویژه کیسههای خرید چندبار مصرف، کالاهایی کاربردی هستند که اکثر مردم از آنها استفاده میکنند.
- تیشرت، خودکار، کلاه، تقویم، جاکلیدی، لیوان و غیره.
سایر هدایای تبلیغاتی، مخاطبان خاص خود را میطلبند. برای مثال، USBها به درد کسانی میخورد که دایما با آنها سروکار دارند.
-> متغیر شماره ۲: پیام
میخواهید چه پیامی را انتقال دهید؟ میخواهید مخاطب هدف خود را مزیتهای خاصی که برای آنها در نظر دارید مطلع کنید؟
-> متغیر شماره ۳: محصول تبلیغاتی
سختترین قسمت، یافتن یک ابزار سه بعدی مناسب برای ابراز پیام است.
نکته: هدایای تبلیغاتی نفیس را به بخشی از طرح بازاریابی استراتژیک و یکپارچه تبدیل کنید تا ببه نتایج قابل اندازهگیری دست پیدا کنید.
محصولات تبلیغاتی، قدیمیترین نوع تبلیغات هستند. طبق گفتهی جری مک لافلین (Jerry McLaughlin)، رئیس شرکت برندرز (Branders)، یکی از بزرگترین فروشندگان آنلاین محصولات تبلیغاتی، کسب و کارهای آمریکایی سالانه ۲۰ میلیارد دلار صرف محصولات تبلیغاتی میکنند. که به خوبی ثابت میکند که محصولات تبلیغاتی نتیجه می دهند. آقای مک لافلین اثربخشی محصولات تبلیغاتی را به هنجارهای فرهنگی قرنهای گذشته و به معامله به مثل (یا همان بده بستان) ارتباط میدهد. او میگوید: «اگر شما چیزی به کسی بدهید، گیرنده نیز تمایل پیدا میکند در مقابل چیزی به شما بدهد. در هر زبان و فرهنگی، تحقیقات نشان داده است که از واژههای تحقیرآمیزی برای توصیف افرادی که چیزی دریافت میکنند ولی در مقابل چیزی نمیدهند استفاده میشود. سرشت طبیعی ما انسانها طوری است که اگر چیزی دریافت کنیم، باید به آن پاسخ دهیم».
آیا ما انسانها واقعا چنین هستیم؟ دکتر روبرت سیالدینی (Robert Cialdini)، استاد بازنشسته روانشناسی و بازاریابی در دانشگاه ایالتی آریزونا، که کتابی با نام «نفوذ: روانشناسی ترغیب» نوشته است، در زمینه قوانین معامله به مثل در دفاع از خود مطالعه میکند.
دکتر سیالدینی رفتار اعضای انجمن هری کریشنا در فرودگاه را مشاهده کردکه به مسافران گلهای کاغذی تقدیم میکردند. به محض اینکه مسافران گلها را میگرفتند، به احتمال بیشتری برای خرید کتابهای آنها و کمک مالی اقدام میکردند. به گفتهی او که جامعهشناسان و انسانشناسان بر این باورند که در جهان جامعه واحدی وجود ندارد که بخواهد این قانون را از دوران کودکی به مردم آموزش دهد. او میگوید :«و بازاریابان نیز همیشه از این سرشت طبیعی استفاده میکنند».
در این زمینه یک گروه غیرانتفاعی کهنهسربازان به نام Disabled American Veterans، مورد بررسی قرار گرفتند. دکتر سیالدینی میگوید، هنگامی که گروه برای مشارکت به افراد دیگر نامه ارسال میکرد، میزان پاسخ دریافتی ۱۸ درصد بود. اما هنگامی که همان نامه با هدیههای کوچک ارسال میشد که هشت سنت هزینه داشت، میزان پاسخ به ۳۵ درصد میرسید. به گفته دکتر سیالدینی: «هزینه این هدایای تبلیغاتی کوچک، تقریبا دو برابر بازگشت داشت. این قانونی بسیار قدرتمند است و چیزهای کوچک نیز میتوانند آن را تحریک کنند».
شرکتها چطور میتوانند هدیه تبلیغاتی مناسب را پیدا کنند؟ در زیر چهار پیشنهاد آوردهایم:
• کالاهایی را به اعضای مخاطبان هدفتان بدهید که از آنها در محیطی استفاده میکنند که در آن محیط در رابطه به استفاده از محصول یا خدمات شما تصمیم میگیرند. اگر مخاطب هدف شما مدیران اجرایی شرکتها هستند، کالاهایی به آنها بدهید که از آنها را در دفاتر خود و بر روی میز کار خود استفاده می کنند، تا به این ترتیب زمانی که تصمیم به استفاده از محصول یا خدماتی را میگیرند، شرکت شما جلوی چشمشان باشد.مانند خودکار تبلیغاتی ، پاور بانک، تقویم و غیره
• کالای انتخابی باید پیام بازاریابی شما را به صورت برجسته بیان و شرکت شما را از رقبا متمایز کند.
• آنها را شخصیسازی کنید. همانطور که ما عاشق لوگوی برند خود هستیم، مشتریها هم دوست دارند اسمشان بر روی محصولات تبلیغاتی که دریافت میکنند باشد. مایک لیندرمن (Mike Linderman)، رییس شرکت اکسپرس پِنز و رئیس سابق انجمن بینالمللی محصولات تبلیغاتی میگوید: «مردم بیشتر از هر چیز دوست دارند نام خودشان را ببینند».
• از محصولاتی که خیلی زود دور انداخته میشوند اجتناب کنید. بر روی محصولات تبلیغاتی سرمایهگذاری کنید که عمر مفید طولانی داشته باشند.
این روزها محبوبترین کالاهای تبلیغاتی عبارتند از: USB، بطریهای آب آلومینیومی، ساک خرید چند بار مصرف و هر چیز دیگری که قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست باشد. اما نقش تقویم به عنوان محصول تبلیغاتی را نیز نمیتوان انکار کرد.